4 tips om je website up-to-date te houden

Een website is zoals een etalage, als je regelmatig nieuwe items toont, blijven klanten geïnteresseerd. 


Bij het onderhoud van je website richten bedrijven en programmeurs zich voornamelijk op technische updates en on-site en off-site optimalisaties. Deze updates zijn nodig om je site gezond en veilig te houden. Naast de technische updates is het ook belangrijk om je website inhoudelijk up-to-date te houden, ook gekend als de contentmanagement. Dit is een cruciaal element binnen online marketing als je wilt erkend worden als professional binnen je vakgebied.


Toch is het niet eenvoudig om consequent inhoud toe te voegen, laat staan onderwerpen vinden om te posten. Met deze 4 tips wordt content marketing plezant:




Hoe hou je je website up-to-date?


Tip 1: Kruip in de huid van je klant

Een logische tip zal je zeggen. Toch merken we op dat het voor bedrijven niet evident is om eigen producten of diensten vanuit het standpunt van een buitenstaander te bekijken. 

Jij bent alle dagen ondergedompeld in wat je doet, waarom je het doet en hoe je dit naar buiten brengt. Wat voor jou 'evident', 'logisch' en 'algemeen geweten' is, is dat vaak voor een klant niet. 

Je vindt alles wat je doet een evidentie maar dat is het niet voor anderen. Stel je daarom de volgende vragen, of beter nog, vraag aan jouw klanten en prospecten volgende vragen: Waarom heb je mij nodig? Welke informatie vind jij belangrijk om te weten? Hoe kunnen wij jullie leven gemakkelijker of aangenamer maken?


Vertrek vanuit het principe ‘What’s in it for me’. Dit betekent dat je teksten schrijft vanuit het standpunt van de klant. Vermijd hierbij het gebruik van ‘wij zijn…’, ‘wij doen…’, ‘wij helpen je…’. Maar spreek de klant aan en benoem hoe het leven er zou uit zien als hij met jou in zee gaat.

website up-to-date houden met relevante content

Noteer vragen van klanten en verwerk deze in de teksten van jullie website. Je zal zien dat jouw websitebezoekers en Google dit interessant vinden, met op termijn een betere verkoop.



Tip 2: Volg het sectornieuws

Elke sector zet in op innovatie en creativiteit. Nieuwe ontwikkelingen zorgen voor economische groei of ecologische vooruitgang. Meer rendement, betere gebruikservaring, nieuwe modetrends,… elke reden is goed om vernieuwingen aan te kondigen.

Waarom zoeken klanten of prospecten naar jouw producten of diensten op het internet? Willen ze relevante informatie lezen om een aankoop te overwegen, zoeken ze de laatste nieuwigheden omtrent technische specificaties, zijn ze benieuwd naar een merkenvergelijking?  

Door regelmatig sectornieuws op je website te plaatsen, speel je in op de actualiteit en blijf je relevant. Als website-bezoekers relevante en waardevolle informatie lezen, zullen ze jou ook als betrouwbaar en een expert beschouwen. Zo blijf je een stapje voor ten opzichte van je concurrent.

Post daarom over actuele thema's die zich lenen om een dialoog aan te gaan met je klanten of relaties. Vraag op je social media naar interactie of geef de kans om te reageren op je blog.

website up-to-date houden met sectornieuws

Abonneer je op relevante magazines of nieuwsbrieven en haal de items eruit die jij interessant vindt. Plaats hierover een nieuw artikel op je site en verwijs ernaar vanuit je externe kanalen, zoals social media, de newsletter of maak een online advertentie.

 


Tip 3: Laat je inspireren door Google Trends

Data is het nieuwe goud. En daar kan je maar beter gebruik van maken. Google heeft een ongelooflijke bron van informatie, niet alleen nuttig voor je klanten maar ook voor jou. Op Google Trends kan je bekijken wat de meest voorkomende zoektermen van de afgelopen maanden zijn. Dit is handig om te weten, want consumentengedrag verandert voortdurend. 

Ook op basis van jouw sector of activiteiten kan je nagaan welke zoekwoorden en zoektermen gebruikt worden.
De resultaten die Google Trends aangeeft, kan je gebruiken om een aangepaste pagina te maken. Je zal hiermee niet alleen antwoord bieden op de vragen van je klant, maar je zal ook scoren in Google. Door relevante en actuele informatie te plaatsen, ranken zoekmachines je hoger in de zoekresultaten.

Wil je nog meer inspiratie? Dan is Answer the Public ook een plezante tool om te gebruiken. Stel een vraag en je krijgt onmiddellijk suggesties die je zeker en vast op ideeën zullen brengen.


Tip 4: Maak een content kalender

Je leest deze tips en denkt: hiermee kan ik aan de slag gaan. Je bent enthousiast en wilt er onmiddellijk aan beginnen. Let op: we zien regelmatig goede intenties maar toch ook redenen om de uitvoering niet helemaal tot een goed einde te brengen, zoals gebrek aan tijd, twijfel over de kwaliteit van teksten, geen gepaste foto's vinden, en nog zoveel meer. Begin met een content kalender en je zal zien dat het heel wat makkelijker wordt

Je bent een doe-het-zelver en wil graag de content van jouw website up-to-date houden. Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom raden we aan om te werken met een content kalender en je plant de momenten dat je aan jouw website wil werken in, in jouw agenda. Een content kalender maak je eenvoudig in een excel bestand. Je houdt bij op welke momenten je welke onderwerpen aan bod laat komen. 

Hoe ziet dit er praktisch uit? In het werkblad maak je verschillende kolommen: datum, touchpoint, doelgroep, doelstelling, type webpagina, type inhoud. Door een goed evenwicht tussen verschillende types van inhoud te bewaken, hou je elke klant geboeid. Met een content kalender heb je dan ook in één oogopslag een overzicht van de bereikte doelgroep en de aangepaste content.


Je kan je kalender nog uitbreiden met de posts op social media of de onderwerpen in je nieuwsbrief. Deel deze kalender met het volledige marketingteam en iedereen weet wat er te doen staat.

Ben je geen doe-het-zelver of kan je niet voldoende tijd vrijmaken om je website up-to-date te houden? Dan kan je altijd een professioneel online marketingbureau contacteren om dit voor jou te doen. Als je hierover vragen hebt, helpen wij je graag verder.




4 tips om je website up-to-date te houden
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x