Hoe beginnen aan SEO copywriting?

Teksten schrijven die opgepikt worden door zoekmachines


Copywriting en content maken, zijn een belangrijk onderdeel bij de ontwikkeling van je website. Je wilt je verhaal vertellen en duidelijk maken wat je doet en waarom jij de beste bent in je vak. Uiteraard wil je ook dat je bezoekers je website vinden, zij het via zoekmachines, via verwijzend verkeer of via social media. Daarom doe je er goed aan om je webteksten te schrijven voor zowel je bezoeker als voor de zoekmachines. Hier komt SEO copywriting om de hoek.  

Met SEO copywriting zal je teksten schrijven die vlot leesbaar zijn én die opgepikt worden door zoekmachines. De gouden tip: bij goede seo copywriting heeft de lezer niet de indruk dat de tekst geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

seo copywriting

Wanneer je bedrijfsteksten leest, maak je al bij de eerste twee alinea's de keuze of je verder leest of afhaakt. Is de tekst relevant, geeft hij voldoende info, leest het vlot en aangenaam, is het geloofwaardig... Of de tekst aansluit bij je verwachtingen zal bepalen of je leest tot het einde. Zoekmachines maken dezelfde beslissing. Hun verwachtingen zijn vertaald in algoritmes. Is deze tekst relevant, geeft hij voldoende info, wat is de tijd op de pagina van de gemiddelde gebruiker, klikt de gebruiker verder, wordt de webpagina gedeeld door andere partijen... Het is onmogelijk om je website voor alle algoritmes te optimaliseren, maar we geven er hier al enkele. Dit zijn onze belangrijkste tips voor goede copywriting.


Verbeter je SEO copywriting met deze 4 tips.

Tip 1: Maak een lijst van relevante zoekwoorden voor jouw bedrijfsactiviteit.

Welke woorden of zinnen zullen websitegebruikers in de zoekmachines typen om informatie te vinden over jouw bedrijfsactiviteit? En op welke zoekwoorden en -termen wil jij zeker gevonden worden? Maak een lijst met relevante zoekwoorden door een antwoord te geven op deze twee vragen. 

De meest voor de hand liggende woorden gaan uiteraard over wat je doet, wat je verkoopt of welke service je biedt. Voor een installateur van sanitair zijn belangrijke termen 'loodgieter in de buurt' of 'badkamer renoveren'. 

Geef in deze lijst ook aandacht aan bredere zoekwoorden. Hier ga je denken aan datgene waar je klant van wakker ligt. Bijvoorbeeld 'voordelen van een vrijstaand bad'. 

zoekmachine copywriting

Deze lijst vormt de basis en kan je blijven aanvullen. Laat je hierbij ook inspireren door vragen die klanten aan jou stellen. 

Heb je wat inspiratie nodig? Er zijn verschillende online tools zoals Answer the public of ChatGPT die je voorbeelden geven. 


Tip 2: Schrijf een gestructureerde tekst voor je webpagina.

Eenmaal je lijst klaar is, kan je nieuwe webpagina's maken. Sommige pagina's liggen onder een menu-item of een submenu, andere pagina's geven meer informatie of gaan dieper in op de onderwerpen onder je menustructuur. Je websitebezoeker vindt deze laatste pagina's door interne linken of via verwijzende websites. 

Door een goede structuur in je website te maken, zullen webbezoekers snel vinden wat ze zoeken en blijven ze langer op je website. Die interactie op de site wordt door de zoekmachines ook opgenomen in het algoritme om jouw website te ranken in de zoekresultaten. 

teksten voor websites schrijven

Het schrijven kan nu beginnen. Met goede seo copywriting vertrek je vanuit één zoekwoord en maak je daarmee de content. Dit doe je aan de hand van een logische opbouw van je pagina. Start met algemene informatie, ga nadien dieper in op de materie, geef wat tips of wat wist-je-datjes en verwijs eventueel naar andere relevante websites. Vergeet vooral niet dat je schrijft voor een websitegebruiker, de aanpassingen voor seo doe je zonder dat de lezer er zich aan kan ergeren. Ben je zelf niet handig met copywriting of teksten schrijven, dan is het een goed idee om hiervoor hulp te vragen. Er zijn verschillende methodes om samen te werken met copywriters. 

Nu je teksten klaar zijn, moeten deze ingevoegd worden in het cms of de backend van je website. 

Tip 3: Denk aan opmaak en technische optimalisatie.

In de meeste cms programma's is het eenvoudig om tekst en andere content toe te voegen in je website. Populaire programma's zoals Sitebuilder, Wordpress, Wix en vele andere werken met contentblokken. Als je een beetje handig bent met programma's voor tekstverwerking, kan je je weg hier ook in vinden. Toch is het handig om wat html te kennen om een goede lay-out te maken. 

In de lay-out van de webpagina is het cruciaal om te variëren met contentblokken en de zinsopbouw. Voeg titels toe, plaats kolommen naast elkaar waar je afwisselt tussen tekst en foto's, gebruik opsommingen, schrijf een quote, plaats woorden of zinnen in het vet, vermijd ellenlange zinnen,...  De functie van titels en afbeeldingen beperken zich niet alleen tot de verbetering van de structuur, maar hebben ook belang bij de zoekmachine optimalisatie.

website seo proof

Het belang van goede titels bij seo copywriting

H1, H2, H3... je hebt de begrippen misschien al gehoord. De afkorting H staat voor header. De nummers geven de rang van belangrijkheid aan. H1 is de koptitel, H2 is een ondertitel, H3 de subtitels en ga zo maar door. In de verschillende titels zou het zoekwoord van de pagina moeten terug komen. Maak er handig gebruik van, zowel voor seo als voor de lay-out van je webpagina.

Optimalisatie van je afbeeldingen

In de opmaak van je afbeeldingen hoort ook wat copywriting. Zo moet je foto's altijd een benaming of een alt-tekst geven. In die alt-tekst omschrijf je het beeld van de foto en laat je het zoekwoord van de pagina terugkomen. Heb je meerdere foto's op de website staan, gebruik dan synoniemen of andere termen die met het onderwerp te maken hebben.

 

Tip 4: Hou de statistieken bij voor de optimalisatie van je webpagina.

Alle inspanningen voor de opbouw van de pagina loont als je merkt dat de pagina bezocht en gelezen wordt. Maar hoe achterhaal je dit? Er zijn verschillende tools waarmee je de statistieken van je website kan bijhouden en die je inzicht geven van het gedrag van je websitebezoekers. De meest bekende tool is Google Analytics. Sinds medio 2023 is de nieuwe versie GA4 de standaard.

Rapporten geven interessante informatie over onder andere het aantal bezoeken van de website, de populairste pagina's, de duurtijd van een bezoek, de scrolldiepte, het betrokkenheidspercentage en nog zoveel meer. Afhankelijk van je KPI's kan je een gepersonaliseerd rapport aanmaken. 

resultaten van goede seo

Wil jij meer informatie over seo copywriting?

Wil jij ook betere teksten op je website, beter gevonden worden in google of een antwoord bieden op zoektermen? Laat het ons weten en we gaan voor jou aan de slag. 

Hoe beginnen aan SEO copywriting?
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x