Hoe kies je een CMS voor je website?
Gemakkelijk je eigen website up-to-date houden met een content management systeem.
Je wilt een nieuwe website laten maken of je huidige website is dringend aan vernieuwing toe?
Dan ga je je de vraag stellen in welk content management systeem je de website gaat opbouwen. Als je samen werkt met een webdeveloper of programmeur ga je hierin een goed advies krijgen. Wil je zelf de website opstarten, dan is research omtrent verschillende CMS wel aan te raden. We helpen je op weg naar een goede keuze.
Wat is een CMS?
Met het CMS of Content Management Systeem maak en publiceer je je website. Het is het programma waarmee je de structuur van je website opbouwt, content toevoegt en andere functionaliteiten beheert. De meest bekende systemen zijn Wordpress, Joomla, Drupal, Magento, Shopify...
Foto: Shutterstock
Welk content management systeem of CMS is het beste voor jouw website?
Het aanbod in de verschillende systemen is gigantisch en elk systeem heeft zijn kwaliteiten. Om hierin een goede keuze te maken, is het belangrijk om je al enkele vragen te stellen. Met antwoorden op deze vragen helpen we je het beste systeem voor jouw website te kiezen.
1. Wat is het doel van je website?
Het antwoord op deze vraag is cruciaal voor het uittekenen van de structuur van je website, voor je communicatie en ook voor de keuze van het CMS. Denk eerst na over wat je wilt bereiken met je website en bepaal dan wat je daarvoor nodig hebt. Wil je referenties van je werk tonen? Wil je producten verkopen? Wil je dat je bezoekers een afspraak inplannen? Op basis van je doel ga je aangepaste content aanbieden en doordachte call-to-actions plaatsen.
Bekijk deze mogelijkheden of opties:
- Integraties of plugins: kunnen er extra modules of programma's gekoppeld worden met het CMS? Denk hierbij aan formulieren publiceren, online betalingen registreren, agenda of kalender raadplegen en nog zoveel meer.
- Personalisatie of segmentatie: wil je een doorgedreven gesegmenteerde marketing voeren en je bezoekers enkel de content tonen die voor hen relevant is? Dan kan je kiezen voor een dynamische website met personalisatieopties, zoals een loginfunctie, variabele content enz.
- Responsiviteit: internetverkeer gebeurt via verschillende devices: desktop, laptop of smartphones zijn de meest gebruikte. Om alle bezoekers van je website een optimale gebruikerservaring te geven, is het belangrijk dat je website zich automatisch aanpast aan het device van de gebruiker. Niet alleen tekst moet duidelijk leesbaar zijn, ook de functionaliteiten en de CTA's moeten gemakkelijk in gebruik zijn. Kies daarom een CMS waarmee je je website mobile-friendly maakt.
2. Wie houdt de website up-to-date?
Wie zal er, binnen de onderneming, de content van de website bijvullen, de aanvragen beantwoorden, de prestaties van de website bijhouden of de online marketing verzorgen? Heeft de persoon die deze taken zal uitvoeren een uitgebreide expertise op vlak van contentmanagement of is de kennis eerder beperkt? Als dit van bij de start duidelijk is, kan je de keuze van je CMS hierop afstemmen.
Bekijk deze mogelijkheden of opties:
- WYSIWYG: What you see is what you get. Volgens dit systeem zijn heel wat content management systemen opgebouwd. Je kan webpagina's toevoegen en bewerken zonder kennis van html. Dikwijls lijkt de backend van een webpagina eerder op een programma voor tekstverwerking met tekstvakken, afbeeldingen en mogelijkheden om lettertypes aan te passen.
- Intuïtieve interface: Is de backend van de website overzichtelijk en wijst het zichzelf allemaal uit hoe je pagina's moet bewerken? Zijn er verschillende gebruikersrollen, waardoor light-gebruikers minder functionaliteiten zien dan beheerders? Een goede interface heeft in het beste geval geen handleiding nodig.
- Connecties tussen modules of plugins: een kleine aanpassing op een pagina kan soms grote gevolgen hebben op een andere pagina. Werk je samen met een IT'er, dan heb je het woord 'bugs' al horen vallen. Een bug is een fout die veroorzaakt wordt door een aanpassing op een andere plek dan waar de foutmelding zich voordoet. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een duidelijk inzicht te hebben in de structuur van de website en van zijn functionaliteiten. Je voorkomt de bugs door gebruik te maken van een heel eenvoudig systeem.
3. Is het CMS veilig?
Het laatste wat je wilt, zijn hackers op je website. Ongewenste bezoekers kunnen zomaar binnen dringen in je systeem en voor je het weet ligt het volledige IT-systeem plat. Voorzichtigheid omtrent Open Source systemen en de installatie van plugins en extra modules is daarom zeker aan te raden.
Bekijk deze mogelijkheden of opties:
- Installatie van updates: hackers worden alsmaar slimmer, het is daarom belangrijk om hen altijd een stap voor te blijven. Dat is de taak van programmeurs en webdevelopers. Zij ontwikkelen nieuwe functionaliteiten, beveiligen de website en vinden mogelijke hyaten en vullen ze op. Is het eenvoudig om updates van je CMS uit te voeren of heb je een rechtstreeks contactpersoon die je website continu gezond houdt?
- Inlogfuncties: als je website de mogelijkheden heeft om in te loggen of om een formulier in te vullen is een extra bescherming nodig. Je wilt de controle houden over wie actie onderneemt op je website. Invulformulier kunnen een bron zijn van spam en dat kan iedereen missen. Welke functionaliteiten heeft het CMS voor de beveiliging van je site?
- Reputatie: op het internet vind je van elk CMS wel een review of een mening van gebruikers. Die kunnen interessant en misschien ook waardevol zijn. Zoek informatie of spreek met collega ondernemers over de toepassingen en de ervaringen.
4. Hoe scoort het CMS in het algoritme van zoekmachines?
Optimalisatie voor zoekmachines omvat verschillende factoren: biedt je website relevante informatie voor de bezoeker, heeft jouw website een goede autoriteit, staat je website technisch op punt? Voor deze laatste vraag ligt de verantwoordelijkheid bij het CMS. Een betrouwbaar systeem dat opgepikt wordt door Google en andere zoekmachines is een must als je SEO integreert in je online marketing.
Bekijk deze mogelijkheden of opties:
- Opbouw van de URL: zoekmachines beoordelen je webpagina's op basis van de pagina titel en url. Als je pagina een antwoord geeft op de zoekopdracht, maak je kans om op de eerste pagina van de resultaten getoond te worden. Komt het zoekwoord voor in de url, heeft de url een duidelijke opbouw, kan je de url zelf opmaken of stelt het CMS een eigen url samen met onleesbare of onlogische tekens?
- Eenvoudige (code)taal: de content die je maakt in de backend zal het CMS vertalen naar code zoals HTML en CSS. Zoekmachines crawlen de code om de inhoud van de website te lezen. Is de code overzichtelijk en compact, zal de laadsnelheid van je website ook optimaal zijn. De tool PageSpeed Insight van Google geeft je website een score tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, hoe beter de prestatie van je website. Test zeker jouw url.
- On page optimalisatie: er zijn verschillende mogelijkheden om je pagina ook zelf te optimaliseren voor zoekmachines. Bekijk daarom de mogelijkheden in je CMS. Kan je verschillende headers toevoegen, zoals H1, H2, H3,...? Kan je een afbeelding een alt-tag geven? Kan je een meta-description toevoegen? Is het mogelijk om rich snippets toe te voegen?
5. Hoeveel kost een CMS
Werken aan een website kost ofwel tijd ofwel geld. Scoort je CMS goed op bovenstaande vragen, kan je gemakkelijk werken in je huidige CMS en bespaar je geld als je het werk zelf uitvoert (hou ook rekening met de uren die je zelf niet productief en dus rendabel bent voor je onderneming), dan heb je de juiste keuze gemaakt. Twijfel je nog, hou dan enkele overweging in acht.
Waarom kiezen voor een betalende licentie?
- je bent zeker dat er regelmatig automatische updates voor een constante beveiliging en verbetering van functionaliteiten uitgevoerd worden. Hier hoef je zelf geen rekening meer mee te houden.
- dikwijls is support of inbegrepen over het gebruik van het systeem
- licenties scoren goed in de technische optimalisatie voor zoekmachines
- vaak kan je bij licenties uit een aantal pakketten kiezen, afhankelijk van je noden en je budget.
Waarom kiezen voor een Open Source systeem?
- voor bekende systemen vind je online tutorials of how-to video's
- je bent werkt onafhankelijk en bent niet gebonden aan een externe partner.
- om nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan je website volstaat het om extra plugins te installeren (al dan niet betalend)
- meestal eenvoudig in gebruik
Maak een doordachte keuze op basis van de bovenstaande informatie en je beschikbare budget. En onthou vooral dat je deze keuze maakt voor de volgende 5 jaar, de gemiddelde levensduur van een website. Samenwerken met een gekwalificeerd en professioneel webbureau is absoluut noodzakelijk in de uitwerking van een goede website. Een ruime keuze aan marketingexperten in je buurt vind je hier.
Wil jij meer informatie over content management systemen?
Wij werken onafhankelijk en bekijken samen met jou welk systeem het best geschikt is voor jouw onderneming. Ometis is vertrouwd met de meeste content management systemen en wij houden je website up-to-date. Lees meer informatie over content management.
Hoe werkt het Google algoritme
Het Google algoritme bepaalt de plaats van jouw website in de zoekresultaten. Je seo strategie stem je best af op dat algoritme. Hier lees je hoe.
7 effectieve technieken om te stijgen in Google
In dit artikel delen we zeven effectieve technieken om jouw website naar de top van de zoekresultaten te brengen. Van het optimaliseren van je content en het gebruik van relevante zoekwoorden tot het verbeteren van de laadsnelheid van je website en het verkrijgen van hoogwaardige backlinks.
Hoe beginnen aan SEO copywriting?
Wat is SEO copywriting? Je denkt meteen aan goede teksten schrijven voor je website. Maar hoe schrijf je teksten volgens de regels van de SEO-kunst? En waar moet je aan denken als je je webpagina's wilt optimaliseren voor je bezoeker en voor de zoekmachines?
Het belang van User Experience
Verschillende ervaringen doorheen het koopproces van je klant vormen samen de user experience of UX. Bij elke interactie tussen jou en je klant wil je een positief gevoel geven aan je klant. Welke contacten hebben prospecten met jou en hoe kan je deze optimaliseren.
4 tips om je website up-to-date te houden
Je website staat online, maar moet up-to-date blijven. Hoe kan je je website onderhouden? Met deze 4 tips kan je aan de slag.