Hoe werkt het Google algoritme

Wat is de aanpak van Google om websites te tonen in de zoekresultaten?


Je wilt je website in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines krijgen en houden met als doel: meer verkeer naar je website brengen. Dat is geen eenvoudige opdracht. Enerzijds omdat er geen kant-en-klare oplossing bestaat, anderzijds omdat dit werk nooit 'af' is. De weg naar plaats 1 is lang, maar de concurrentie is ook groot. 

Google werkt constant aan zijn algoritmes om websites te crawlen en te beoordelen. Dus om doelgericht te werken aan je SEO is het belangrijk om te begrijpen hoe Google Search of Google Zoeken werkt. Zo kan jij achterhalen wat Google vindt van jouw website.

Het bedrijfsmodel van Google

Het verdienmodel van Google zit niet in het tonen van websites in de organische zoekresultaten, maar in de verkoop van advertenties. Om Google interessant te maken voor adverteerders, gebruikt het een aantal diensten, zoals Google Search, Google Maps, Gmail, ... en noem maar op. Alle diensten zijn ontwikkeld om zoveel mogelijk data te verzamelen. Daarom zijn de tools gratis voor de gebruiker en blinken ze uit in hun gebruiksvriendelijkheid

De belofte van Google Search naar de gebruiker is: 'Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.' Vanuit het businessmodel van Google kan je dit vertalen naar: 'we willen zo veel mogelijk informatie kennen, zodat we dit kunnen verkopen aan onze adverteerders'. 

Het is dus voor Google belangrijk om enerzijds de gebruikers op het internet te houden, zodat er zoveel mogelijk advertenties getoond kunnen worden, en dat het anderzijds interessant is voor adverteerders om Google als betaald platform te gebruiken. 


Hoe vertaal je dit model naar het Google algoritme?

Google wilt het dagelijks leven van zijn gebruikers gemakkelijker maken. Dit kan door routebeschrijvingen te raadplegen, muziek te luisteren, informatie op te zoeken, restaurants te vinden en noem maar op. Deze diensten zijn voor de gebruikers gratis, maar worden gefinancierd door de adverteerders. Deze diensten hebben daarom een tweeledig doel: data verzamelen om doelgroepen te kunnen samenstellen en advertentieruimte creĆ«ren voor de adverteerder. 

Dus hoe meer Google weet over zijn gebruikers, hoe nauwer de doelgroep kan gemaakt worden voor advertenties. En hoe meer die doelgroep aansluit aan de wensen van de adverteerder, hoe rendabeler het advertentiebudget is. En zo blijft Google de voornaamste plaats op het internet om te adverteren.

het google algoritme

In dit schema staan de surfer en de websitebeheerder naast elkaar en worden ze verbonden door Google. Als de surfer een zoekopdracht geeft aan Google, zal hij de meest relevante en kwalitatieve content zoeken die aansluit op de zoektermen. Op basis van het surfgedrag op de websites die Google als resultaat toont, zal er een score gegeven worden. Die kwaliteitsscore bepaalt of een website in de toekomst nog getoond zal worden en of de site zal stijgen of dalen in de ranking. Het is het doel om de websitebezoeker zolang mogelijk op het internet te houden, zodat hij vindt wat hij nodig heeft en (belangrijk) zoveel mogelijk advertenties ziet. 

Het algoritme kan dus verdeeld worden in verschillende categorieƫn: Content op de site, Autoriteit op het internet en Technische performantie.


Hoe vindt het Google algoritme de meest relevante website?

Om de beste sites te tonen in de zoekresultaten, doorloopt Google een aantal stappen. 

1. De betekenis van de zoekopdracht begrijpen: Google wilt de zoekintentie van de surfer correct begrijpen om een relevant antwoord te geven. Woorden zoals 'kopen', 'hoe', 'waar', 'wat is...' geeft snel aan wat de surfer wilt vinden. Wilt hij enkel informatie opzoeken of heeft hij een koopintentie. Op basis hiervan kan Google de surfer in een doelgroep plaatsen en ook bepalen hoeveel advertenties er zullen getoond worden. 

2. Relevantie van de webpagina beoordelen: welke pagina geeft het beste antwoord op de gegeven zoekterm? Is de inhoud uitgebreid en duidelijk? Is de webpagina toegankelijk? Komt de zoekterm voor op de pagina in de vorm van tekst of is er een video beschikbaar? Het Google algoritme crawlt en indexeert elke webpagina om later te kunnen terugvinden. 

3. Kwaliteit en autoriteit inschatten: niet alleen de kwaliteit van de inhoud is belangrijk, ook de reputatie van de site is een doorslaggevende factor om een site al dan niet op te nemen in de zoekresultaten. Wordt er vanuit de site verwezen naar andere sites. (onthou: Google wilt de surfer zo lang mogelijk op het internet houden, hoe meer sites hij bezoekt, hoe beter). Zijn er andere sites die verwijzen naar jouw site? En hebben deze sites een hoge autoriteit of betrouwbaarheid?

4. Beschikbaarheid van de site evalueren: dit is de technische kant van de site. Heeft de site een goede laadsnelheid? Is de site gemakkelijk leesbaar op mobiele apparaten? Is de structuur van de code duidelijk? Is de site beveiligd tegen hackers? Deze factoren in het Google algoritme worden bepaald door een goed CMS systeem. Hoe je een goed CMS kiest, lees je hier. 

5. Gebruikersinstellingen filteren: de surfer geeft in de zoekmachine enkele instellingen zoals taalvoorkeur, regio etc. Voor zoekopdrachten met woorden als '... in de buurt' of 'offerte' is het evident dat er enkel resultaten gegeven worden die beantwoorden aan de locatievoorkeuren. 

Google is heel transparant over zijn rangschiksystemen en geeft heel transparantie informatie hierover. 


Je site optimaliseren in functie van het Google algoritme.



Om je site te optimaliseren voor zoekmachines kan je werken op bovenstaande punten 2, 3 en 4. 

Jouw doel is om relevante content te publiceren, de betrokkenheid van je bezoeker te verhogen, je autoriteit op het internet te vergroten en de website te optimaliseren in gebruiksvriendelijkheid. 

Daarnaast is het cruciaal om te zorgen voor een goede conversie. Want je wilt wel verkeer binnen halen op je site, maar je wilt ook dat ze een formulier invullen, een aankoop doen, een pdf downloaden of je opbellen. 


Je vindt op het internet oneindig veel artikels over technieken die je moet gebruiken om te stijgen in de zoekresultaten van Google. Zelf kan je al heel wat doen, zoals de content en de techniek van je website optimaliseren en op zoek gaan naar goede sites om een link naar jouw site te plaatsen. Hoe je dat doet kan je lezen in het artikel '7 effectieve technieken om te stijgen in Google'. 



Wil je je website laten stijgen in Google?

Wil jij ook betere teksten op je website, beter gevonden worden in Google of een antwoord bieden op zoektermen? Laat het ons weten en we gaan voor jou aan de slag.

Hoe werkt het Google algoritme
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x